Laatst bijgewerkt op 26 september 2024 door Joris van Leeuwen.
Geld lenen houdt natuurlijk altijd een zeker risico in, eigenlijk elke Nederlander weet dat gelukkig ook wel. En dat risico wordt (wettelijk verplicht) ook nog eens vermeld door de verschillende leningaanbieders. De slogan “Let op, geld lenen kost geld” is inmiddels behoorlijk ingeburgerd. Toch blijft het bij het afsluiten van een lening te allen tijde belangrijk om eerst even diepgravend in uw eigen financiële situatie te duiken. Want wanneer u onverhoopt niet kan voldoen aan de eisen die de leningaanbieder stelt op het gebied van rente en aflossing. Meestal is dit overigens redelijk eenvoudig uit te zoeken.
Inhoudsopgave
Veruit de meeste verstrekkers van consumptieve kredieten zoals persoonlijke leningen en doorlopende kredieten zijn transparant, klantvriendelijk en helpen u met overzichtelijke rekenvoorbeelden om een goed overzicht te krijgen van (het verloop van) uw lening. Dat sommige leningaanbieders – bewust of onbewust – niet altijd even duidelijk zijn maakt het afsluiten van een persoonlijke lening of doorlopend krediet soms echter een hachelijke zaak. Onlangs bleek dat maar weer eens tijdens een zaak die was aangespannen door een benadeelde consument die geld had geleend bij Interbank.
Doorlopend krediet bij Interbank
De genoemde zaak bij de financiële geschillencommissie Kifid had te maken met een “forse renteverhoging” die Interbank (een volle dochter van de Franse bank Credit Agricole) had doorgevoerd. Door één van de gedupeerden was een zaak aangespannen waarbij het erom draaide dat het rentepercentage over een doorlopend krediet in 10 jaar tijd met meer dan 4 procent was gestegen. Overigens werd de gedupeerde niet in het gelijk gesteld omdat volgens de klachtencommissie rentetarieven nu eenmaal “afhankelijk van allerlei omstandigheden” zijn. Helaas voor de klant dus.
Reactie uit de financiële wereld
Overigens deed de hier genoemde zaak wel het nodige stof opwaaien, en uit de financiële wereld kwamen dan ook de nodige reacties met betrekking tot deze zaak bij de geschillencommissie. En veel kenners waren niet erg te spreken over de handelswijze van leningverstrekker Interbank, ondanks de (voor Interbank) positieve uitkomst van de zaak. Zo besteedde het consumentenprogramma Kassa uitgebreid aandacht aan de zaak. Interbank zag zich daarom genoodzaakt met een reactie te komen.
De kredietverstrekker zegt op de eigen website over de uitzending van Kassa: “We zijn overrompeld door de uitzending van Kassa van 30 april”. De Autoriteit Financiële Markten was al wat duidelijker, want volgens deze waakhond was er sprake van wurgcontracten waar (Nederlandse) consumenten mee te maken hadden, hoewel de AFM zelf het iets voorzichtiger zei door te spreken van klanten die “Locked Up”, oftewel gevangen, zaten in een krediet. Hoogleraar Anoud Boot van de Universiteit van Amsterdam was nog iets stelliger. “De praktijken van Interbank zijn moreel verwerpelijk”, aldus de hoogleraar.