Creditcard Blokkeren

Laatst bijgewerkt op 26 september 2024 door Joris van Leeuwen.

Het is het schrikbeeld van veel consumenten: je wilt je creditcard gebruiken voor een transactie, maar wanneer je de kaart erbij wilt pakken blijkt hij verdwenen te zijn. Verloren of – misschien nog wel erger – gestolen. Wat dan? De kans dat er enige paniek komt opzetten is vrij groot. Maar juist op het moment dat u uw creditcard kwijt bent is het zaak om uw hoofd koel te houden. Wanneer uw creditcard ongewild niet meer in uw bezit is zijn er een aantal zaken die u moet regelen. Het allerbelangrijkste is de creditcard blokkeren Op die manier kunnen er geen transacties buiten u om met de kaart worden uitgevoerd. Hoe dat precies werkt ligt er een beetje aan bij welke maatschappij u de creditcard heeft aangevraagd.

Daarom zetten we de stappen die gezet moeten worden bij de grootste kaartaanbieders even op een rijtje. Wanneer u zeker weet dat uw creditcard is gestolen, of dat iemand misbruik maakt van uw creditcard is het altijd verstandig om in elk geval de politie in te lichten.

Rabobank creditcard blokkeren

Wanneer u een creditcard kwijt bent die u hebt aangevraagd bij de Rabobank kunt u de kaart zelf online blokkeren. Vanzelfsprekend moet u dat ook direct doen. Het blokkeren van de kaart gaat vrij eenvoudig in zijn werk. U gaat naar de website van de Rabobank en vervolgens naar de categorie “Creditcards”. Klik op “Creditcard verloren of gestolen”. Het blokkeren en tegelijkertijd laten vervangen van de creditcard kunt u direct regelen. Wel moet u dan inloggen met uw Rabo Scanner. Komt u er in het buitenland achter dat uw creditcard gestolen of verloren is? Bel dan met het telefoonnummer dat u in het menu “Creditcard verloren of gestolen” ziet staan.

ABN Amro creditcard blokkeren

Hebt u als creditcard een kaart via ABN Amro dan zal u twee instanties moeten benaderen om de diefstal of vermissing kenbaar te maken en vervolgens een vervangende creditcard aan te vragen. Een creditcard via ABN Amro wordt uitgegeven door International Card Services (ICS). Dat betekent dat u deze instantie over het verlies of de diefstal van de creditcard moet informeren. ICS heeft een speciale “Afdeling Verlies en Diefstal”. Wanneer u hen belt (dit kan 24 uur per dag 7 dagen per week) blokkeren zij de verloren of gestolen creditcard direct. U kunt bij deze afdeling van ICS ook een nieuwe vervangende creditcard aanvragen. ICS geeft specifiek aan om ook aangifte te doen bij de politie.

Creditcards van ICS blokkeren

Bij het onderwerp ABN Amro is het al ter sprake gekomen: de creditcards die uitgegeven worden door International Card Services. Dat zijn er in Nederland een heleboel. ICS is namelijk de marktleider in Nederland. Deze onderneming geeft onder meer de creditcards van de Bijenkorf en de ANWB uit. Ook de Visa cards, waaronder de World Card en de World Card Gold en Platinum worden verstrekt door ICS. Bij een verloren of gestolen creditcard belt u zo snel mogelijk (desnoods midden in de nacht) de afdeling Verlies en Diefstal van ICS om de vermiste creditcard te laten blokkeren.

ING creditcard blokkeren

Heeft u een creditcard via de ING Bank dan betekent dit dat u een MasterCard of Platinum MasterCard heeft. Aangezien u de creditcard via de ING hebt aangevraagd moet u verlies of diefstal ook bij de ING melden. Hiervoor heeft ING een speciale alarmlijn die 24 per dag en 7 dagen per week te bereiken is. U kunt deze alarmlijn zowel vanuit Nederland als vanuit het buitenland bereiken. Wanneer u de gestolen of verloren creditcard laat blokkeren vraagt ING direct een vervangende (nieuwe) creditcard voor u aan. Dit is gratis.

Hulp van SOS International in het buitenland

Wanneer u uw creditcard in Nederland kwijtraakt of wanneer u gewoon in ons land wordt bestolen is dat al vervelend genoeg. Vaak wordt het nog vervelender als iets dergelijks u in het buitenland meemaakt. Want in een land waar u de taal niet (voldoende) spreekt is het vaak wat ingewikkelder om de noodzakelijke stappen te zetten. Bijvoorbeeld het blokkeren van een creditcard in het geval van vermissing of diefstal. Nu hebben een aantal creditcarduitgevers een alarmnummer waarop u hen ook vanuit het buitenland kunt bereiken, maar bij sommige aanbieders ligt dat toch gecompliceerd. Voor Nederlanders in het buitenland is er echter de mogelijkheid om contact op te nemen met de alarmcentrale van SOS International. Deze centrale staat klaar voor Nederlanders die in het buitenland problemen ondervinden. Dat kan zijn in het geval van autopech, een ongeval of schade aan een leaseauto. De alarmcentrale van SOS International staat echter ook klaar voor hulp bij het blokkeren van een verloren of gestolen creditcard. Neemt u vanuit het buitenland contact op met SOS International dan verzorgt deze organisatie direct de blokkering van de kaart.

Plaats een reactie