Veel mensen hebben een inboedelverzekering met een op het oog ruime dekking. Maar als er schade ontstaat is het lang niet altijd zo dat deze schade zonder meer wordt vergoed door de verzekering. Een verzekeraar zal altijd een goede afweging maken of er wel of niet uitgekeerd moet worden en zo ja, hoeveel er dan wordt betaald. Veel mensen krijgen te maken met onaangename verrassingen als ze een beroep doen op de verzekering.
Inhoudsopgave
Een verzekering houdt rekening met afschrijving
Een belangrijk punt is dat veel verzekeringen de dagwaarde van goederen uitbetalen. Als je bank door middel van verschroeiing is beschadigd en hij is al tien jaar oud, dan oordeelt de verzekeraar dat je deze bank eigenlijk allang had moeten vervangen. Je wordt verondersteld te sparen voor nieuwe spullen om deze na afloop van de redelijk geachte gebruiksduur te kunnen vervangen. Dat geldt ook voor elektrische apparaten. Een tv die onbruikbaar wordt door waterschade maar die al 5 jaar oud is, heeft nauwelijks nog waarde. De kans is dus groot dat je in zo’n geval slechts enkele tientjes betaald krijgt. Het is natuurlijk anders als je bent verzekerd tegen nieuwwaarde, dan wordt er wel een hoger bedrag uitgekeerd.
Schadeherstel na brand of inbraak
Als je het slachtoffer bent van een inbraak of van brand dan heb je vaak meer schade dan alleen van gestolen spullen of verbrande inboedel. Denk bij een inbraak aan schade aan een slot of een ingeslagen ruit. Bij brand is er vaak rook- en waterschade die moet worden hersteld. De verzekering dekt deze kosten over het algemeen.
Maar soms oordeelt een verzekeraar dat het opnieuw witten van een plafond of het sausen van een muur niet wordt vergoed, omdat als je geen brand had gehad, je dit werk ook had moeten doen omdat het alweer wat jaren geleden was dat er voor het laatst is geschilderd. Verzekeraars zijn er vaak heel goed in om redenen te kunnen aanvoeren waarom ze niet of minder uit hoeven te keren.
Wat kan je doen als je het niet eens bent met je verzekeraar?
Als je vindt dat je onheus bent behandeld door je verzekeraar dan kun je je wenden tot het Kifid. Deze instantie beoordeelt geschillen tussen verzekeraars en verzekerden en velt hierover een bindend oordeel. Je verzekeraar moet zich houden aan de uitspraak van het Kifid, maar ook voor jou is deze bindend. Je kunt daarna dus niet meer verder procederen om alsnog je gelijk te krijgen. Natuurlijk kun je ook naar de rechter stappen bij een geschil met je verzekeraar.
Verzekeringsfraude wordt zwaar gestraft
Er zijn mensen die proberen om de verzekering op te lichten. Ze claimen schade die ze niet hebben of die door een andere oorzaak is ontstaan dan ze aan de verzekering opgeven. Dit is niet echt aan te raden. Ten eerste zorgt fraude voor hogere premies voor iedereen, want de kosten die verzekeraars maken moeten natuurlijk wel betaald worden.
Word je betrapt op fraude met een verzekering, dan betekent dat niet alleen dat je een eventueel uitgekeerd bedrag terug moet betalen. Doorgaans word je ook geroyeerd bij de verzekering. Daarnaast worden je gegevens opgenomen in een register waardoor de kans groot is dat je je ook niet meer bij een andere maatschappij kunt verzekeren. Verzekeringsfraude plegen kan dus verstrekkende gevolgen hebben en is om die reden zeker niet aan te raden.
Laatst bijgewerkt op 26 september 2024 door Joris van Leeuwen.