Samenwerking Visa en PayPal werpt vruchten af

Leestijd: 2 minuten

Visa – de bekende aanbieder van creditcards – heeft onlangs zijn aandeelhouders, maar vooral ook zichzelf, blij gemaakt met uitstekende kwartaalcijfers. Daaruit bleek dat Visa creditcards niet alleen vaker dan voorheen door klanten werden gebruikt, maar ook dat de samenwerking in Europa tussen PayPal en Visa blijkt te werken. Een deel van het succes is bovendien toe te schrijven aan het feit dat de Europese activiteiten van Visa onlangs weer volledig werden geïntegreerd in het moederbedrijf.

Klanten gebruiken Visa vaker

Het boekjaar van Visa werd in september afgesloten en dus was het (letterlijk en figuurlijk) tijd om de balans op te maken. Een elf procent hogere winst was natuurlijk een fraai resultaat, maar de omzet en het aantal transacties dat met Visa-kaarten werd uitgevoerd stegen ook behoorlijk. Een groei van 13 procent bracht het aantal transacties in het vierde kwartaal op meer dan 29 miljard (!) en de omzetgroei was met 14 procent uitstekend te noemen. Het gaat Visa dus voor de wind. Die goede cijfers komen natuurlijk ergens vandaan. En wat blijkt? Zowel in de Verenigde Staten (de thuismarkt) als elders op de wereld groeit de populariteit van Visa.

Is de samenwerking met PayPal een oorzaak van de groei?

Een oorzaak van de groei zou best eens de toegenomen samenwerking met PayPal kunnen zijn. De samenwerking tussen de twee partijen lag tijdelijk op z’n gat doordat PayPal het voor gebruikers eenvoudiger had gemaakt om een PayPal-account te koppelen aan een bankrekening. Het gevolg: steeds minder mensen maakten gebruik van de mogelijkheid om te koppelen met hun Visa-kaart.

In de tweede helft van 2016 bleken de beide partijen (Visa en PayPal) toch weer de behoefte te hebben om te gaan samenwerken. En dat bleek geen windeieren te leggen. Het directe gevolg was dat PayPal en Visa besloten per medio 2017 hun “strategische samenwerking” uit te breiden. In de Verenigde Staten, in Azië en het Pacific-gebied had dit partnerschap zijn nut inmiddels namelijk ruimschoots bewezen. Kortom, een deel van de gestegen omzet, de gestegen winst en het grotere aantal transacties kan op deze manier zeker verklaard worden.

Europese tak weer terug in de familie

Een ander punt dat naar alle waarschijnlijkheid positief heeft meegewerkt aan de gunstige cijfers die onlangs werden gepresenteerd is de integratie van de Europese activiteiten van Visa in het moederbedrijf (Visa Inc.). Visa Europe was tot nog niet zo lang geleden eigendom van een groot aantal (zo’n 3700) Europese banken en payment serviceproviders (betaalproviders) die in een ledenassociatie het merk voerden in Europa.

Eind 2015 maakte Visa (het moederbedrijf) bekend Visa Europe weer te willen integreren zodat de wereldwijde activiteiten van Visa gebundeld zouden zijn. Medio 2016 was deze integratie een feit.

Dit heeft geleid tot meer mogelijkheden voor Europese klanten om de Visa-services wereldwijd te gebruiken. Die bestaande – en nieuwe – klanten hebben (afgaande op de kwartaalcijfers) Visa voor deze stap beloond door te blijven kiezen voor de creditcards van Visa.