Consumenten die een dienst bij een financiële instelling nodig hebben blijken steeds vaker gebruik te maken van verschillende bancaire instellingen. Was het tot een aantal jaar geleden nog heel gebruikelijk dat een consument gebruik maakte van de diensten van één bank (en dan meestal ook nog de bank die toevallig het dichtst bij huis stond) dat is inmiddels helemaal anders.
Inhoudsopgave
De reden daarvan is waarschijnlijk dat de huidige consument een stuk kritischer is geworden op de financiële sector in het algemeen. Banken worden gewoon niet meer in dezelfde mate vertrouwd als dat in het verleden het geval was. Uiteraard heeft de bancaire sector dat voor een overgroot deel aan zichzelf te wijten, want de bankiers zijn de afgelopen periode – om het maar even voorzichtig uit te drukken – niet erg positief in het nieuws gekomen.
Lenen en onderling vertrouwen
De onzekerheid en achterdocht die door consumenten gevoeld wordt met betrekking tot (traditionele) banken zien we bijvoorbeeld goed terug op het gebied van leningen. Tot voor kort ging een consument die een lening, zoals een doorlopend krediet of een persoonlijke lening, af wilde sluiten naar zijn ‘huisbank’ en liet zich daar informeren. Tegenwoordig is de consument echter (terecht) een stuk kritischer en worden ook de mogelijkheden die andere banken en leningverstrekkers vaak goed bekeken.
Op zich is het vergelijken van de verschillende aanbiedingen die een consument krijgt goed, maar er zit nog iets achter dat wel degelijk een probleem vormt. Veel consumenten geloven niet dat de bank hen als klant centraal stelt en betwijfelt of de belangen van de onderneming niet belangrijker geworden zijn dan de belangen van de klant. Er heerst, kortom, een sfeer van achterdocht die negatieve consequenties heeft op de financiële beslissingen en afwegingen die er in Nederland worden gemaakt.
Kansen voor nieuwe leningverstrekkers
De negatieve sfeer en het wantrouwen dat er momenteel in Nederland (maar eigenlijk in heel Europa) is ontstaan met betrekking tot banken en traditionele leningverstrekkers kan voor sommige ondernemers echter een ‘blessing in disguise’ betekenen. Het lijkt er namelijk op dat consumenten open staan voor nieuwe vormen van lenen, en ook dat ze nieuwe aanbieders van leningen een kans willen geven ten faveure van de gebruikelijke bancaire instellingen.
Vanzelfsprekend zullen nieuwe aanbieders wel het vertrouwen van hun (potentiële) klanten moeten winnen en behouden. Een nieuwe leningverstrekker maakt namelijk alleen kans om langdurig succesvol te zijn op het moment dat ze de klantbeleving van de consument op waarde weten te schatten en duidelijk laten blijken dat de belangen van de consument bij hen voorop staan.
Laatst bijgewerkt op 26 september 2024 door Joris van Leeuwen.