Wie een auto heeft moet verzekerd zijn, en in Nederland is het voor autobezitters dan ook minimaal verplicht om een autoverzekering af te sluiten. Dat is maar goed ook: wie ooit bij een ongeval betrokken is geweest weet dat dit behoorlijk in de papieren kan lopen (en dan hebben we het nog niet eens over andere gevolgen zoals mogelijk letsel). Dat een autoverzekering dus noodzakelijk is, daarover bestaat geen twijfel. Des te opvallender is het dat veel automobilisten kennelijk toch niet zo kritisch zijn op hun autoverzekeraar. Het aantal Nederlanders dat een autoverzekering met een te hoge dekking, en dus een te hoge premie, afsluit is nog steeds enorm groot.
Inhoudsopgave
GfK doet onderzoek
De nieuwste cijfers laten zien dat ongeveer 1 op de drie Nederlandse automobilisten een te hoge premie betaalt omdat de dekking die bij de verzekering wordt afgesloten niet overeenkomt met de leeftijd van de auto. Een auto die enkele jaren oud is heeft namelijk over het algemeen niet meer de waarde die het verstandig maakt om hem allrisk of WA+ te verzekeren. Tot die conclusie komt althans het Duitse onderzoeksbureau GfK; een gerenommeerd instituut. Volgens de uitkomsten van het onderzoek van GfK is een dikke 30 procent van de Nederlandse autobezitters oververzekerd, waarbij met name eigenaren van wagens uit het duurdere segment opvallen.
‘Risicogroepen’
Uit de resultaten van GfK blijkt dat niet alleen de eigenaren van de duurdere auto’s te hoge dekkingen afsluiten bij hun autoverzekeringen, ook andere groepen zijn op dat punt opvallend vaak vertegenwoordigd. Zo blijkt bijna 40 procent van de laagopgeleiden een te hoge dekking te hebben, en ook de leeftijdscategorie 35 -50 jaar springt eruit. Het percentage met een te hoge dekking bedraagt daar 37 procent.
Kanttekeningen bij het onderzoek
Bij de cijfers uit het onderzoek moeten we echter wel een belangrijke kanttekening maken. Volgens GfK betaalt iemand die een ‘te hoge’ dekking heeft op zijn autoverzekeraar meer dan verstandig en noodzakelijk is. Dit is echter wel wat te kort door de bocht. Bij GfK gingen ze namelijk voor het trekken van deze conclusie uit van standaard richtlijnen. Zo werd er van uitgegaan dat een auto die tien jaar of ouder was WA moest zijn verzekerd. Koos een automobilist voor een uitgebreidere verzekering dan betaalde hij volgens GfK sowieso te veel.
Voor een allriskverzekering mag de auto volgens GfK niet ouder zijn dan 5 jaar, en een WA+-verzekering is alleen passend voor een auto van 6 tot 10 jaar. Dat zijn nogal wat aannames die de uitkomst van het onderzoek in een bepaalde richting sturen. GfK gaat namelijk niet uit van persoonlijke omstandigheden waarin een automobilist heel bewust (en met reden!) kan besluiten een oudere auto allrisk of WA+ te verzekeren.
Laatst bijgewerkt op 26 september 2024 door Joris van Leeuwen.