Zorg, en vooral specialistische zorg in Nederland is verschrikkelijk duur. Dat merkt een consument al snel wanneer er een medische ingreep plaats moet vinden, of wanneer er dure medicijnen moeten worden geslikt. Zelfs voor wie gezond is en geen ziekenhuis- of doktersbezoek hoeft af te leggen hangt er een fiks prijskaartje aan de zorg in Nederland. De hoogte van de maandelijkse en verplichte zorgpremie voor de verzekering spreekt wat dat betreft boekdelen. Aangezien er zulke hoge bedragen gemoeid zijn met de zorg is het in elk geval prettig als consumenten een inzichtelijk overzicht van de kosten zouden hebben.
Inhoudsopgave
Helaas valt die inzichtelijkheid vaak een beetje tegen. De tarieven die ziekenhuizen en verzekeraars onderling voor behandelingen afspreken zijn vaak niet erg duidelijk. Daar lijkt overigens langzamerhand wat verandering in te komen. Dat heeft voordelen. Maar apart genoeg kan dat ook nadelen hebben.
Ontwikkelingen in verduidelijking tarieven
Onlangs zijn er op het gebied van transparantie een aantal ‘doorbraken’ geboekt. Steeds meer ziekenhuizen maken de afspraken die ze maken over de tarieven die ze hanteren bekend. De Consumentenbond had hiertoe een oproep gedaan. Een aantal ziekenhuizen uit onder meer Lelystad en Dronten heeft alles keurig op hun website gezet. Ideaal voor de patiënt die graag wil weten waar hij aan toe is. De verwachting is dat in de nabije toekomst meer ziekenhuizen deze overzichten beschikbaar stellen. Bovendien worden verzekeraars door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) opgeroepen om ook de tarieven te publiceren. De ACM vindt zelfs dat de taak om tarieven te publiceren eigenlijk juist bij de verzekeraars moet liggen en niet bij de ziekenhuizen.
Positief! Toch?
Dat er meer duidelijkheid komt over de afspraken tussen verzekeraars en zorgverleners is prettig. Het lijkt een punt waar de consument alleen maar beter van wordt. De kans dat iemand met onverwachte kosten wordt geconfronteerd wordt immers een stuk kleiner. Toch zit er een addertje onder het gras. Transparantie kan namelijk een nadeel vormen. In het slechtste geval kan een verkeerde vorm van transparantie zelfs leiden tot het duurder worden van behandelingen. En dat is natuurlijk iets dat de consument niet wil.
Het scenario waarbij de kosten omhoog kunnen gaan ontstaat als de ziekenhuizen – en dus niet de verzekeraars – de tarieven openbaar maken. Om dat scenario te voorkomen wil de ACM dus dat de verzekeraars de informatie openbaar maken. Maar hoe ziet dat gevreesde scenario er eigenlijk uit? Stel dat een ziekenhuis zijn tarieven bekend maakt terwijl andere ziekenhuizen nog met de verzekeraars aan het onderhandelen zijn. Op het moment van publicatie weet het onderhandelende ziekenhuis precies welke prijs hij kan bedingen. Hij hoeft dan alleen maar te wijzen op de al gepubliceerde afspraken die de verzekeraar met het concurrerende ziekenhuis heeft gemaakt. De noodzaak om scherp geprijsde afspraken te maken waar de klant beter van wordt valt dan voor een groot gedeelte weg.
Laatst bijgewerkt op 26 september 2024 door Joris van Leeuwen.