Wat is een bonus-malus ladder bij een autoverzekering?

Wat is een bonus-malus ladder bij een autoverzekering?
Wat is een bonus-malus ladder bij een autoverzekering?

Wanneer u een autoverzekering afsluit dan krijgt u te maken met een bonus-malus ladder bij uw autoverzekeraar. Deze ladder is voor veel mensen ingewikkeld en op het moment dat u te maken krijgt met het sparen van schadevrije jaren of u rijdt schade dan kan het zo zijn dat u even door de bomen het bos niet meer ziet. Dat is niet raar, autoverzekeraars gebruiken namelijk helaas onnodig ingewikkelde bonusregels en bonus-malus tabellen. Daarom hieronder een uitleg wat de bonus-malus ladder bij een autoverzekering precies is.

Bonus-malus

De bonus-malus ladder is een tabel waarin u kunt zien op welke manier uw verzekeraar korting en premietoeslag berekent. Deze tabel mag door iedere autoverzekeraar zelf gemaakt worden en daarom is deze per autoverzekeraar verschillend. In de meeste gevallen loopt een bonus-malus ladder van 0 tot 20. Deze ladder kan bij de ene verzekeraar meer of minder treden hebben dan bij een andere. De kortingspercentages verschillen per trede. Een premiekorting wordt bonus genoemd, een toeslag malus. U kunt de verschillende treden en korting- en toeslagpercentages vinden in de polisvoorwaarden van uw autoverzekering. Mocht u deze niet in een papierenversie hebben, dan staan deze meestal uitgebreid op de website van de autoverzekeraar.

Het is per verzekeraar verschillend hoe snel u opklimt of afdaalt op de ladder. Alvorens u een autoverzekering afsluit kan het verstandig zijn om na te vragen hoe het precies zit met de voorwaarden met betrekking tot de bonus-malus ladder bij de verzekeraar waar u een autoverzekering wilt afsluiten. Ook wanneer u al een autoverzekering hebt en u begrijpt iets niet aan de bonus-malus ladder van uw autoverzekeraar is het verstandig om even contact op te nemen met uw verzekeraar. Deze kan u exact uitleggen wat er gebeurt met de korting op de premie van uw autoverzekering op het moment dat u een jaar schadevrij hebt gereden of wanneer u schade claimt. Tevens kan uw verzekeraar uitleggen wat er gebeurt op het moment dat u negatieve schadevrije jaren hebt en u een toeslag op de premie van uw autoverzekering moet betalen.

Schadevrije jaren

Voor ieder schadevrij jaar gaat u meestal ייn trede omhoog op de bonus-malus ladder. Op het moment dat u dus geen schade hoeft te claimen ontvangt u no-claimkorting op de premie van uw autoverzekering, dit heet bonus. De maximale korting wordt behaald op het moment dat u helemaal bovenaan de ladder staat.

Wanneer u wel schade rijdt door uw schuld en u claimt deze bij uw verzekeraar dan daalt u bij de meeste verzekeraars een aantal treden op de bonus-malus ladder. Op dat moment ontvangt u minder of geen korting (afhankelijk van de trede op de ladder) en moet u meer premie betalen. U daalt ook op de ladder wanneer u maar een klein bedrag aan schade claimt. De hoogte van het schade bedrag maakt een verzekeraar namelijk niet uit. Op het moment dat u na het claimen van schade op een negatief kortingspercentage uitkomt dient u een toeslag te betalen op uw premie, dit wordt malus genoemd.

Veranderingen vanaf 1 januari 2016

Vanaf 1 januari 2016 is de opbouw en terugval in schadevrije jaren bij alle verzekeraars gelijk. Dat houdt in dat wanneer u met 15 schadevrije jaren of meer altijd terugvalt naar 10 schadevrije jaren wanneer u schade claimt bij uw autoverzekeraar. De bonus-malus ladder mag nog steeds door iedere verzekeraar zelf worden bedacht. Verzekeraars mogen dus zelf bepalen hoeveel korting u krijgt bij schadevrije rijden of verliest bij het rijden van schade. Belangrijk om te weten: de tabel voor schadevrije jaren is nooit gelijk aan de tabel voor de bonus-malus ladder.

Negatieve schadevrije jaren
Op het moment dat u 0 schadevrije jaren hebt of u staat onderaan de bonus-malus ladder, dan dient u op te passen met het rijden en claimen van schade. Wanneer u namelijk schade rijdt en deze schade claimt bij uw verzekeraar dat is het mogelijk dat er een negatief aantal schadevrije jaren ontstaat. Op dat moment betaalt u bovenop uw basispremie een toeslag (malus). Negatieve schadevrije jaren kunnen ervoor zorgen dat de premie bij uw verzekeraar flink omhoog schiet. In bepaalde gevallen kan het daarom aantrekkelijker zijn om de schade zelf te betalen in plaats van deze door uw verzekeraar te laten betalen. Zodoende kunt u voorkomen dat u negatief komt te staan in het aantal schadevrije jaren en u misschien zelfs uw autopremie niet meer kunt betalen.

Schade zelf betalen of toch claimen?

Voor een terugval in de bonus-malus ladder maakt het voor uw verzekeraar niets uit of de schade klein of groot is. U doet er wellicht verstandig aan om met name kleine schades niet te claimen bij uw autoverzekeraar. U voorkomt dan namelijk dat u in schadevrije jaren terugvalt en u krijgt niet te maken met een premieverhoging. Zoals al eerder aangegeven kan het in bepaalde gevallen zelfs juist erg verstandig zijn zelf de schade te betalen op het moment dat u naar beneden gaat op een bonus-malus ladder en u een negatief aantal schadevrije jaren krijgt. Zelf de schade moeten betalen kan op het eerste gezicht even flink tegenvallen omdat u een hoog bedrag ineens moet overmaken naar uw verzekeraar, maar jarenlang een hogere premie betalen kan betekenen dat u uiteindelijk veel meer betaalt dan dat u er voor kiest zelf de schade te vergoeden.

Negatief staan op de bonus-malus ladder

Negatief staan op een bonus-malus ladder kan echt heel nadelig uitpakken en zorgen voor een zeer hoge autopremie. Wanneer u schade hebt gereden dan zal uw autoverzekeraar u na korte tijd kenbaar maken hoe hoog de definitief vastgestelde schade is. Op basis hiervan kunt u een berekening door uw verzekeraar laten maken of het wel of niet verstandig is om de schade zelf te betalen. Zodoende weet u direct waar u aan toe bent en het kan u flink wat geld besparen. Negatief staan op de bonus-malus ladder kan er zelfs voor zorgen dat u uw autopremie niet meer kunt betalen, bijvoorbeeld wanneer u al een hoge premie had in verband met een all risk verzekering. Zelf de schade betalen kan dan aantrekkelijker zijn dan moeten overstappen naar een WA of WA+ verzekering.

Is de schade niet uw schuld?
Wanneer u betrokken raakt bij een aanrijding en u bent niet schuldig aan de schade van uw auto, dan daalt u niet op de bonus-malus ladder. U blijft in dat geval dus gewoon dezelfde premie betalen. Uw autoverzekeraar zal namelijk de schade aan uw auto verhalen op de tegenpartij.

Wat is een bonus-malus ladder bij een autoverzekering?
4.5 (90%) 2 stemmen
Gerelateerde artikelen
Meer in Verzekeren
Autoschade melden kan nu via app
Autoschade melden kan nu via app

Autoschade melden is vanaf nu nog makkelijker. Geen gedoe meer met een ingewikkeld schadeformulier, maar gewoon direct via een app...

Sluiten