Tweejarig telefoonabonnement populairder dan alle andere opties

Onderzoek wijst uit dat de keuze voor een tweejarig mobiel telefoonabonnement door de meeste Nederlandse consumenten als ideaal wordt gezien. Daar tegenover staat dat een maandelijks opzegbaar abonnement juist op de minste steun kan rekenen onder Nederlandse consumenten. Er zijn wel veel verschillen te zien tussen doelgroepen en de soorten abonnementen die daarbij horen. Waarbij vooral de omvang van de groepen zeer opvallend te noemen is. Ook is duidelijk dat de voorwaarden een belangrijke rol spelen, denk aan het soort toestel en de kosten.

Contracten voor twee jaar

Het onderzoek ging in de eerste plaats uit van de populariteit van de abonnementen. Daaruit kwam dat maar liefst drie op de vier ondervraagden het liefst een tweejarig abonnement kiest. Ook een contract voor een jaar kan nog op enige steun rekenen. Zo’n 16 procent kiest hiervoor. Slecht 3 op de honderd abonnees wil dat het contract maandelijks opzegbaar is. Dit heeft natuurlijk ook alles te maken met de voorwaarden en kosten die daaraan hangen. Het is daarom dus ook zeker van belang om te bekijken wat de verdere achtergronden hiervan zijn.

De rol van sim-only

Het is opvallend om te zien dat er grote verschillen tussen de doelgroepen zitten. De ene helft kiest voor sim-only. De andere groep is meer dde helft kleiner en kiest voor een abonnement met een toestel. De sim-only groep kiest voornamelijk voor een contract van twee jaar, al is dit aandeel wel kleiner dan in de totaalcijfers. Er zijn in deze doelgroep iets meer mensen die voor een jaar gaan. In de groep met het bijgeleverde toestel is de tweejarige groep flink groter en kiest slechts 1 op de 10 voor een jaar. Dit heeft vaak ook met de opzet van de contracten te maken.

Letten op de kosten

De verklaring hiervoor is simpel te geven, zo stellen de onderzoekers. Zowel voor sim-only als voor abonnementen met toestellen geldt dat de tweejarige opties simpelweg veel goedkoper zijn. Gebruikers kunnen internet, bellen en sms veel voordeliger verzorgen wanneer direct voor twee jaar gaan. Pas in een later stadium gaan sim-only gebruikers naar abonnementen van een jaar om het wisselen van toestel wat gemakkelijker te maken. Zo kunnen ze sneller de voordelen hiervan benutten. Opvallend is dat er weinig verschillen te zien zijn tussen mensen die nu een contract hebben en mensen die nu contractvrij zijn.

Het soort toestel

Een opvallende conclusie die uit het onderzoek naar voren komt is dat het uitmaakt welk toestel er gebruikt wordt. Er zijn daar flinke verschillen in percentages tussen de verschillende merken te zien. Vooral gebruikers van de iPhone willen ieder jaar opnieuw de keuze hebben. Volgens onderzoekers heeft dit ook te maken met statusbewuste uitgaven. Deze groep heeft meer geld over voor het hebben van nieuwe spullen. Daar valt ook de smartphone onder. Om die reden is het dus vaak ook zo dat dit wordt meegewogen, naast de prijs. Samsung gebruikers zijn iets eerder geneigd langer met hun toestel te willen doen.

Over DE SCHRIJVER

Joris is een ervaren financiële schrijver met een scherp inzicht in de wereld van financiën en economie. Hij heeft een passie voor het vertalen van complexe financiële concepten naar begrijpelijke taal.