Online bestellingen doen is momenteel populairder dan ooit. Zeker ook door de situatie waarin de wereld verkeert. Het is dus voor veel meer doelgroepen dan ooit ook de manier waarop aankopen en boodschappen worden gedaan. Daardoor lijken ook veel betaalmethodes flink te groeien momenteel. Opvallend daarbij is de manier waarop met de creditcard wordt omgesprongen. Of juist niet wordt omgesprongen, in sommige doelgroepen. Het is interessant om te zien welke mogelijkheden precies worden gekozen door verschillende groepen. Vooral waar het gaat om de creditcard is een groep opvallend geremd.
Inhoudsopgave
Wel of niet een aankoop doen?
De mogelijkheid om te betalen op de manier die jij wilt is voor veel consumenten de belangrijkste reden om wel of niet tot een aankoop over te gaan. Zo blijkt bijvoorbeeld een derde van de senioren van de aankoop af te zien als het betaalmiddel van hun keuze er niet bij zit. Zij kiezen echter vooral vaak voor internetbankieren. De creditcard is voor hen vaak geen optie. Wanneer alleen die mogelijkheid wordt aangeboden, dan slaan zij over. Onder doelgroepen jonger dan 65 is de creditcard echter juist veel populairder. Zij kiezen hier vaker voor.
Kiezen voor de veiligheid
De reden waarom de oudere doelgroep niet en de jongere doelgroep juist wel voor de creditcard kiest, is gelijk. Het is in beide gevallen een kwestie van veiligheid. Doordat de senioren minder bekend zijn met creditcards twijfelen zij eerder of het wel veilig is om op deze manier betalingen te doen. Juist omdat jongeren wel bekend zijn met deze betaalmethode en weten dat dit veilig is, kiezen zij dit boven veel moderne digitale methoden die ook in de webshops worden aangeboden. Het is voor hen juist de methode die een bepaalde zekerheid kan bieden bij het afrekenen.
Rol voor de banken
Dat veel webshops veel methoden aanbieden waarover lang niet altijd alles bekend is, is een deel van het probleem, zo stellen experts. Daarom is er ook een rol voor de banken weggelegd. Het is namelijk zo dat er door banken meer voorlichting over de verschillende mogelijkheden gegeven kan worden. Veel consumenten weten immers niet dat veel van de betaalmethoden, niet alleen creditcards maar ook moderne digitale opties, vaak door de banken zelf worden aangeboden. Hiermee zou het nodige gewonnen kunnen worden waar het gaat om het vertrouwen van consumenten in de verschillende mogelijkheden.
De uitgaven beter kunnen monitoren
en andere factor die meespeelt, is de mogelijkheid om de uitgaven goed te kunnen monitoren. Het is wel heel belangrijk voor veel mensen om het nodige inzicht te hebben in wat de ontwikkelingen in de portemonnee zijn. Daarom dat vooral de oudere doelgroep bijvoorbeeld ook nog veel met contant geld betaalt. Het geeft precies inzicht in wat er binnenkomt en uitgegeven wordt. Het is daarom ook zeker nodig om ditzelfde overzicht met andere betaalmogelijkheden te kunnen bieden. Daardoor kunnen stappen gezet worden onder verschillende doelgroepen. De ontwikkelingen op dit vlak zullen een grote rol spelen in de toekomst van geldverkeer.