Consument wil meer gebruikmaken van eHealth-mogelijkheden

Consument wil meer gebruikmaken van eHealth-mogelijkheden
Consument wil meer gebruikmaken van eHealth-mogelijkheden

Tegenwoordig is het de gewoonste zaak van de wereld om allerlei zaken online af te handelen. Vrijwel elke Nederlander doet inmiddels aan internetbankieren, de belastingaangifte wordt digitaal afgehandeld en producten bestellen in een webshop is voor veel consumenten een logische manier van shoppen geworden. Vreemd genoeg blijft het regelen van gezondheidsissues nogal achter bij deze ontwikkelingen. Zo blijkt uit de eHealth Monitor 2015 dat maar 0 tot 1 procent van de geënquêteerden ooit online zijn of haar medische gegevens heeft gecheckt.

Wordt ‘e-Health’ de toekomst?

Dat er op het gebied van digitale dienstverlening in de zorg een heleboel te verbeteren is blijkt wel uit de antwoorden van zowel de consumenten als de zorgverleners die zijn ondervraagd. Dat er tegen de digitale mogelijkheden overwegend positief wordt aangekeken is eveneens het geval. Zo geeft bijna drie kwart van de artsen aan het prettig te vinden om via internet contact met een patiënt te kunnen onderhouden. Diezelfde artsen zeggen te merken dat hun patiënten deze manier van communiceren ook waarderen. Naast het contact dat patiënten met hun zorgverleners hebben via internet blijkt dit medium ook bij uitstek geschikt voor de consument om informatie over ziekten en klachten op te zoeken. Hiervoor werd in 2014 door bijna 65 procent van de zorggebruikers gebruikgemaakt van de informatie die op internet was te vinden.

Internet raakt ingeburgerd in huisartsenpraktijk

Dat online communicatie tussen arts en patiënt al vrij geregeld voorkomt wordt ook duidelijk uit de Monitor. Zo geeft meer dan 70 procent van de huisartsen aan dat het mogelijk is via internet een herhaalrecept aan te vragen. Bij een kleine 60 procent van de huisartsen is het mogelijk om via de website of via e-mail een vraag te stellen.

Natuurlijk biedt de digitale snelweg nog veel meer opties voor verbetering van het contact tussen arts en patiënt, maar de huisartsen die deze opties benutten zijn toch wel in de minderheid. Nog geen 25 procent van de artsen biedt de mogelijkheid om online een verwijzing aan te vragen, terwijl minder dan 10 procent van de artsen een herinnering (per mail of sms) stuurt om patiënten op een afspraak te wijzen. Een online gesprek voeren waarbij (via webcam) arts en patiënt elkaar kunnen zien gebeurt slechts bij 1 á 2 procent van de huisartsen.

Wens van de consument

Dat ook de consument/patiënt het wel ziet zitten om gebruik te kunnen maken van de mogelijkheden tot online contact met een zorgverlener maken de cijfers uit het onderzoek goed duidelijk. Desgevraagd geeft bijna 50 procent van de ondervraagden aan gebruik te willen maken van deze mogelijkheden. Wel zijn behoorlijk wat patiënten nogal huiverig omdat er getwijfeld wordt of de privacy en de betrouwbaarheid van de adviezen wel veilig zijn wanneer er sprake is van online contact.

Consument wil meer gebruikmaken van eHealth-mogelijkheden
4.7 (93.33%) 3 stemmen
Gerelateerde artikelen
Meer in Verzekeren
Budgetpolis te onduidelijk: zorgverzekeraar moet beter informeren
Budgetpolis te onduidelijk: zorgverzekeraar moet beter informeren

Zorg is duur, en de zorgverzekering is dat ook. De maandelijkse premie die betaald moet voor de verplichte zorgverzekering is...

Sluiten