Communicatie zakelijke kredietverstrekking moet beter

Communicatie zakelijke kredietverstrekking moet beter
Communicatie zakelijke kredietverstrekking moet beter

Banken die krediet verstrekken staan vaak niet te springen om die kredieten aan MKB-bedrijven te verlenen. Dat is althans de mening van het MKB en dit lijkt te worden gestaafd door het feit dat meer dan 50 procent van de kredietaanvragen die het MKB doet bij banken wordt afgewezen. Maar is dat ook echt het geval? Op die vraag probeerde de Autoriteit Financiële markten in de afgelopen periode een antwoord te geven door het uitvoeren van een onderzoek.

Klachten van het MKB

Vanuit het MKB bereikten de Autoriteit Financiële Markten (AFM) de nodige klachten over de bijzonder beheerafdelingen van banken. Deze bijzonder beheerafdelingen zijn verantwoordelijk voor het afhandelen van kredietaanvragen. Volgens diverse MKB’ers werden ze bij een kredietaanvraag onredelijk behandeld door de bijzonder beheerafdeling van de banken en ook schoot de informatievoorziening ernstig tekort, dat was in elk geval de suggestie. Voor de AFM was dit in elk geval reden genoeg om de zaak eens goed onder de loep te nemen.

Verschillende verwachtingen

Bij de AFM kwam men er tijdens het doen van het onderzoek al snel achter dat er in elk geval op het gebied van de communicatie tussen het MKB en de banken het nodige schortte. Verwachtingen van beide partijen lagen meestal ver uit elkaar, dus enige irritatie ontstond er begrijpelijkerwijs. Een van de belangrijkste punten waar verwachtingen en praktijk niet synchroon liepen was op het gebied van risicobeheersing. Het MKB klaagde dat de banken onnodig kostenverhogende maatregelen zouden treffen waardoor bedrijven in de problemen zouden komen. De maatregelen werden dus als onterecht belemmerend ervaren.

Op zoek naar zakelijk krediet? Misschien is Spotcap Nederland een optie?

AFM: geen onredelijke maatregelen

Nadat de AFM zijn onderzoek had afgerond kwamen er een aantal conclusies naar voren. Een daarvan was voor de banken wel prettig: de AFM had namelijk geen aanwijzingen gevonden waaruit zou blijken dat er onterecht een kredietrelatie werd opgezegd, of zelfs op een faillissement werd aangestuurd. De AFM gaf zelfs aan begrip te hebben voor diverse maatregelen die door de banken werd genomen om krediet risico te reduceren. Wel mag dit volgens de AFM niet ten koste gaan van de herstelmogelijkheden van een onderneming.

Duidelijke afwegingen, goede administratie

Om de communicatie tussen banken en het MKB te verbeteren heeft de AFM een aantal aanbevelingen gedaan. Zo moeten ondernemers hun administratie en managementinformatie beter op orde hebben. Maatwerk door de bank wordt daardoor eenvoudiger. Aan de andere kant moeten banken meer inzicht geven in de afwegingen die er spelen bij een (beoordeling) van een kredietaanvraag.

Communicatie zakelijke kredietverstrekking moet beter
4 (80%) 1 stemmen
Gerelateerde artikelen
Direct Geld Lenen
Direct Geld Lenen ( 27 apr,2016 )
Meer in Lenen
Spotcap Nederland
Spotcap: nieuwe online kredietverstrekker in Nederland

De economie trekt heel voorzichtig steeds wat verder aan en als gevolg daarvan is het Midden- en Kleinbedrijf in Nederland...

Sluiten