Een opmerkelijk nieuwtje kwam onlangs naar boven als gevolg van een recent onderzoek. Wat blijkt? Het lijkt erop dat de kleur van uw auto invloed heeft op de hoogte van uw verzekeringspremie! Dat klinkt op z’n minst opmerkelijk natuurlijk. Maar de Consumentenbond komt met deze conclusie na gedegen onderzoek. Vooral eigenaren van een zwarte auto betalen een relatief hoge premie voor hun autoverzekering. Tenminste wanneer de autoverzekering is afgesloten bij Zelf, Route Mobiel of Reaal. Deze verzekeraars nemen namelijk consequent de kleur van de auto mee in de risico-inschatting die tot het uiteindelijke premiebedrag leidt.
Betalen met creditcard bij Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam
Liefhebbers van betalingen met een creditcard komen vanaf september 2016 in het Amsterdamse openbaar vervoer aan hun trekken. Vanaf dan wordt er door het Gemeentevervoerbedrijf namelijk fors geïnvesteerd in apparatuur waarmee met de kaart kan worden betaald voor het vervoersbewijs. Het doel is om contante betalingen vanaf 2017 volledig uit te bannen in het openbaar vervoer van de Nederlandse hoofdstad.
OV-chipcard opladen met een creditcard
Het gebruik van een creditcard is tegenwoordig volledig ingeburgerd, en een zeer groot deel van de Nederlanders beschikt over één (of meerdere) creditcards waarmee allerlei transacties worden gedaan. Een voorbeeld hiervan is het aanschaffen van vliegtickets. Toch zijn er zaken waarbij het gebruik van de creditcard nog voor problemen kan zorgen, en in sommige gevallen is het zelfs bij bepaalde diensten nog steeds niet mogelijk om gebruik te maken van de creditcard. Toch worden hierin stappen gezet, en steeds meer ondernemingen bieden de mogelijkheid om via de creditcard te betalen. Een voorbeeld van een partij die in 2015 en het begin van 2016 goede stappen op dat gebied heeft gezet zijn de openbaar vervoeraanbieders, en in het bijzonder de NS. Dat blijkt uit de Voortgangsreportage van het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad die staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu onlangs naar de Tweede Kamer stuurde.
Apps voor schademeldingen buitelen over elkaar heen
Consumenten, en met name jongere consumenten, maken steeds meer gebruik van allerlei devices om zaken te regelen. Een iPhone of een tablet behoren tegenwoordig tot de standaarduitrusting van de meeste jongeren, en dus is het volkomen logisch dat ze ook verzekeringen digitaal en online willen regelen. De verzekeringsmaatschappijen moeten natuurlijk op deze wens inspelen om een interessante partner voor jonge consumenten te blijven en dat doen ze dan ook massaal. Soms is er zelfs overduidelijk sprake van dat de verschillende partijen elkaar willen aftroeven en zodoende hun (communicatie)strategie eerder op elkaar afstemmen dan op de klant. Zoiets gebeurde bijvoorbeeld op dinsdag 29 maart toen (hoe toevallig…) zowel het Verbond van Verzekeraars als E-Polis (vooral actief in brommerverzekeringen) op dezelfde dag met een app kwamen waarmee op een gemakkelijke manier schade gemeld kan worden. E-Polis deed dit in samenwerking met aFrogleap; een ontwikkelaar van apps.
Onzekerheid in financiële wereld heeft negatief effect klantbeleving
Consumenten die een dienst bij een financiële instelling nodig hebben blijken steeds vaker gebruik te maken van verschillende bancaire instellingen. Was het tot een aantal jaar geleden nog heel gebruikelijk dat een consument gebruik maakte van de diensten van één bank (en dan meestal ook nog de bank die toevallig het dichtst bij huis stond) dat is inmiddels helemaal anders. De reden daarvan is waarschijnlijk dat de huidige consument een stuk kritischer is geworden op de financiële sector in het algemeen. Banken worden gewoon niet meer in dezelfde mate vertrouwd als dat in het verleden het geval was. Uiteraard heeft de bancaire sector dat voor een overgroot deel aan zichzelf te wijten, want de bankiers zijn de afgelopen periode – om het maar even voorzichtig uit te drukken – niet erg positief in het nieuws gekomen.
Allianz komt met ‘ontzorgende’ reisverzekering
Wie op vakantie gaat of om een andere reden op reis moet wil over het algemeen in elk geval kunnen genieten. Daarbij helpt het natuurlijk wanneer de reisverzekering goed in orde is. Nu zijn reisverzekeringen over het algemeen prima in orde, maar toch treedt er regelmatig stress op wanneer de dekking van een reisverzekering echt nodig blijkt te zijn. In dat geval worden de kleine lettertjes namelijk plotseling erg belangrijk. Toegegeven, van te voren had u kunnen weten hoe het zit door alle voorwaarden goed door te lezen, maar laten we eerlijk zijn: het aantal mensen dat dit echt doet is erg klein. Omdat de roep om een alles omvattende reisverzekering steeds sterker werd is Allianz in dat gat gesprongen. Het resultaat is een reisverzekering die de verzekerde volledig “ontzorgt”, althans in de woorden van Allianz.
Te veel betalen voor de autoverzekering: we doen het nog steeds!
Wie een auto heeft moet verzekerd zijn, en in Nederland is het voor autobezitters dan ook minimaal verplicht om een autoverzekering af te sluiten. Dat is maar goed ook: wie ooit bij een ongeval betrokken is geweest weet dat dit behoorlijk in de papieren kan lopen (en dan hebben we het nog niet eens over andere gevolgen zoals mogelijk letsel). Dat een autoverzekering dus noodzakelijk is, daarover bestaat geen twijfel. Des te opvallender is het dat veel automobilisten kennelijk toch niet zo kritisch zijn op hun autoverzekeraar. Het aantal Nederlanders dat een autoverzekering met een te hoge dekking, en dus een te hoge premie, afsluit is nog steeds enorm groot.
10 Interessante Creditcard Weetjes
Wist jij dat er creditcards met goud en diamanten bestaan? Of wat de meest exclusieve creditcard ter wereld is? Wij hebben 10 creditcard weetjes op een rij gezet.
Deelauto nu ook verzekerd
Wanneer er een nieuw fenomeen ontstaat dat voor veel mensen interessant is, maar waar ook een zekere vorm van risico aan zit, duurt het meestal even voor de verzekeringsmaatschappijen reageren. Dat zien we ook bij het zogenaamde “carsharing”. Hierbij wordt een auto door meerdere mensen gedeeld en dus gebruikt. Maar hoe zit dat dan met de autoverzekering, en kan een deelauto überhaupt wel op een goede manier verzekerd worden? Het antwoord is vrij simpel: Ja! Sinds kort kan ook een deelauto – of sharecar – prima worden verzekerd. Dan moet u wel even de juiste verzekeraar weten te vinden, want nog lang niet alle in Nederland actieve verzekeringsmaatschappijen bieden een autoverzekering voor een deelauto aan.
Creditcardschulden na een scheiding
Een scheiding op zich is natuurlijk al vervelend genoeg, maar er komen vaak ook nogal wat ingewikkelde zaken op het gebied van de financiën bij kijken. Neem bijvoorbeeld de afwikkeling van leningen, zoals een doorlopend krediet, of meer specifiek een creditcard. Wanneer een huwelijk op de klippen is gelopen is de (gezamenlijke) creditcard misschien wel het laatste waar u over nadenkt. Toch is het van belang dat de creditcard die u met uw partner in bezit had niet op een later moment voor financiële problemen zorgt. Goed overleg met de creditcardverstrekker en uw ex-partner (wanneer u daar nog contact mee onderhoudt) is dus essentieel.