Liefhebbers van betalingen met een creditcard komen vanaf september 2016 in het Amsterdamse openbaar vervoer aan hun trekken. Vanaf dan wordt er door het Gemeentevervoerbedrijf namelijk fors geïnvesteerd in apparatuur waarmee met de kaart kan worden betaald voor het vervoersbewijs. Het doel is om contante betalingen vanaf 2017 volledig uit te bannen in het openbaar vervoer van de Nederlandse hoofdstad.
Inhoudsopgave
Creditcard en pinpas zijn veiliger
De reden dat er voor gekozen is om, na een aanloopperiode, alleen nog maar betalingen via de creditcard (of de pinpas) toe te staan in het Amsterdamse openbaar vervoer heeft alles te maken met de veiligheid. Het gegeven dat bus- en tramchauffeurs relatief veel contact geld bij zich hebben heeft namelijk als gevolg dat criminelen hen als interessante doelwitten zien. De cijfers liegen er niet om: in de afgelopen tijd vonden er zeker zeven overvallen plaats op bestuurders van een bus of een tram in Amsterdam.
Andere reden introductie creditcard
Hoewel het verhogen van de veiligheid de voornaamste reden is om het betalen met de creditcard of de pinpas in het Amsterdamse openbaar vervoer als norm te stellen is er ook nog een andere reden. Wanneer klanten namelijk met een betaalkaart betalen (bij voorkeur contactloos) wordt de transactie veel sneller afgerond dan wanneer er naar contant geld moet worden gezocht en de chauffeur vervolgens nog wisselgeld terug moet geven. Dat wordt met een creditcard- of pinbetaling vanzelfsprekend voorkomen. Wel wordt er door de initiatiefnemers op gewezen dat er in het geval van een betaling met de pinpas contactloos moet worden betaald om een tijdsbesparing te realiseren. “Cash betalen en pinnen mét pincode kost ongeveer evenveel tijd” aldus een woordvoerder.
Niet iedereen enthousiast
De plannen van het Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam worden overigens niet overal met enthousiasme onthaald: door verschillende organisaties wordt erop gewezen dat het niet voor elke Nederlander mogelijk is om betalingen via een creditcard (of pinpas) te laten verlopen. Met name voor mensen die in een schuldhulpverleningstraject zitten is deze vorm van betalen geen optie. Of contant geld daadwerkelijk helemaal uit het Amsterdamse openbaar vervoer gaat verdwijnen is voorlopig dan ook nog de vraag. Het Gemeentevervoerbedrijf moet hiervoor namelijk toestemming krijgen van de Stadsregio Amsterdam.
Vooraf een vervoersbewijs kopen
Het invoeren van contactloos of via creditcard betalen in de tram en de bus betekent overigens sowieso niet dat consumenten niet meer op een andere manier aan een ticket kunnen komen. Het blijft namelijk mogelijk om een kaartje te kopen bij verkoopautomaten en in een aantal hotels. Deze optie is vooral voor de vele toeristen die Amsterdam jaarlijks aandoen interessant, hoewel deze groep meestal ook wel over een creditcard beschikt.
Laatst bijgewerkt op 26 september 2024 door Joris van Leeuwen.