Consumenten, en met name jongere consumenten, maken steeds meer gebruik van allerlei devices om zaken te regelen. Een iPhone of een tablet behoren tegenwoordig tot de standaarduitrusting van de meeste jongeren, en dus is het volkomen logisch dat ze ook verzekeringen digitaal en online willen regelen. De verzekeringsmaatschappijen moeten natuurlijk op deze wens inspelen om een interessante partner voor jonge consumenten te blijven en dat doen ze dan ook massaal.
Inhoudsopgave
Soms is er zelfs overduidelijk sprake van dat de verschillende partijen elkaar willen aftroeven en zodoende hun (communicatie)strategie eerder op elkaar afstemmen dan op de klant. Zoiets gebeurde bijvoorbeeld op dinsdag 29 maart toen (hoe toevallig…) zowel het Verbond van Verzekeraars als E-Polis (vooral actief in brommerverzekeringen) op dezelfde dag met een app kwamen waarmee op een gemakkelijke manier schade gemeld kan worden. E-Polis deed dit in samenwerking met aFrogleap; een ontwikkelaar van apps.
Het verschil?
Dat het Verbond van Verzekeraars en E-Polis beide met een app komen om schade te kunnen melden is een gegeven. Wat voor de consument echter een veel belangrijkere vraag is: welke app is het eenvoudigst te gebruiken? Zo’n vergelijking is natuurlijk altijd lastig te maken, zeker wanneer (zoals in dit geval) de apps nog niet zo lang ‘live’ zijn.
Toch heeft iCulture (een website waarop onder meer apps worden besproken) een poging gedaan om de apps van het Verbond en E-Polis te vergelijken. Die vergelijking licht al een interessant tipje van de sluier op. Een ding hebben de twee apps natuurlijk met elkaar gemeen: het melden van schade hoeft vanaf nu niet meer op een hard-copy schadeformulier. De app die door het Verbond van Verzekeraars wordt geïntroduceerd heeft overigens als naam MobielSchadeMelden meegekregen. De app van E-Polis heet simpelweg de Schadeformulier app.
iCulture
Volgens iCulture komen de beide apps redelijk gelijkwaardig uit de bus. Op sommige punten is de Schadeformulier app van E-Polis wat beter, op andere vlakken blinkt juist de MobielSchadeMelden app weer uit. Welke app voor jou het meest geschikt is hangt dus nogal af van je eigen wensen. Een ding is volgens iCulture in elk geval duidelijk, wat de duidelijkheid van de voorwaarden betreft moeten beide apps nog de nodige verbeteringen doorvoeren. MobielSchadeMelden heeft als voordeel dat diverse (grote) organisaties zich achter deze app hebben geschaard.
Onder meer Rijkswaterstaat en de ANWB staan als “partners” genoemd. Dat geldt niet voor de Schadeformulier app. Wel is de Schadeformulier app een stuk handelbaarder op het moment dat je daadwerkelijk schade moet gaan melden en kan je bij deze app ook oefenen door een “proefmelding” te doen. Dat maakt het allemaal wat gemakkelijker. Schadeformulier lijkt dan ook meer de wensen van de klant op het oog te hebben terwijl MobielSchadeMelden meer naar de verzekeringsmaatschappijen lijkt te kijken. Wat vind jij belangrijker? Gebruikersgemak of veel ondersteunende organisaties? Dat lijkt dé vraag bij het maken van een keuze voor één van deze twee apps.