Abonnementen van twee jaar worden vaker gekozen

Wie een abonnement voor een mobiele telefoon gaat afsluiten, kiest het meest waarschijnlijk voor een deal voor twee jaar. Dat blijkt uit onderzoeken onder Nederlandse consumenten. Opvallend is dat juist het flexibele maandelijks opzegbare abonnement als het minst aantrekkelijk wordt gezien in hetzelfde onderzoek. Wel is het zo dat per leeftijdsgroep de voorkeuren net even anders liggen. Het is bovendien zo dat ook de aanvullende voorwaarden moeten worden meegenomen in de keuze. De prijs en het bijgeleverde toestel zijn voorbeelden van zulke genoemde voorwaarden.

Direct twee jaar vastliggen

De onderzoekers waren op zoek naar hoe populair elke abonnementsvorm eigenlijk is. Bij zo’n 75 procent van de deelnemers kwam het abonnement voor twee jaar naar voren. Ook een contract dat na een jaar ten einde liep werd vaak genoemd. Drie procent wil iedere maand van het contract af kunnen. Dat komt ook doordat deze contracten minder gunstige voorwaarden kennen. Tegenover de maandelijkse opzegbaarheid staat bijvoorbeeld een hogere prijs. Dit speelt zeker een grote rol in de keuze. Ook dit blijkt namelijk uit een vervolgvraag in hetzelfde onderzoek. Voorwaarden zijn altijd belangrijk.

Toestel of niet?

Een andere opvallende conclusie uit het onderzoek heeft te maken met het bijgeleverde toestel. Wanneer gekeken wordt naar de consumenten, dan is het toestel bij het abonnement helemaal niet zo belangrijk. De grootste groep heeft liever een contract voor twee jaar, maar dan wel sim-only. Daarbij kan dan zelf de eigen telefoon gekozen worden. Ook de contracten voor een jaar met sim-only zijn populair te noemen. Dit is dus wel opvallend om te zien. De bijgeleverde toestellen waren ooit de belangrijkste voorwaarde voor consumenten. Deze contracten zijn door veranderde wet- en regelgeving echter niet meer zo lucratief als voorheen. Dit is volgens de onderzoekers een verklaring.

Altijd letten op de prijs

Wanneer een verklaring voor de uitkomsten moet worden gezocht, dan grijpen de onderzoekers terug op de kosten. De abonnementen voor twee jaar pakken altijd goedkoper uit. Dit geldt zowel met als zonder abonnement. De gebruikers kunnen al hun diensten veel goedkoper inzetten met dit type contract. Abonnees die wat ouder worden, willen nog weleens naar enkele contracten overstappen. Dit komt omdat zij dan gemakkelijker het geld hebben om jaarlijks voor een ander toestel te kiezen. Dit kan ook met de nodige voordelen komen. Toch blijven de kosten onder alle groepen in grote mate leidend.

Welk toestel kies je?

Een ander opvallend punt in het onderzoek is de manier waarop naar toestellen wordt gekeken. Het is namelijk zo dat de verschillen tussen de groepen veel groter zijn. iPhone-gebruikers willen bijvoorbeeld jaarlijks kunnen wisselen. Mogelijk omdat deze toestellen jaarlijks flink aangepakt worden. Dit is anders voor gebruikers van andere soorten telefoons. Vaak is het ook zo dat persoonlijkheidskenmerken meespelen in de groep waarin de consument zich bevindt. Consumenten die statusbewust zijn, zijn meer bezig met het jaarlijks kunnen wisselen. Consumenten die de telefoon meer als gebruiksvoorwerp zien, zijn juist nauwelijks bezig met het wisselen van de telefoon op jaarlijkse basis.

Over DE SCHRIJVER

Joris is een ervaren financiële schrijver met een scherp inzicht in de wereld van financiën en economie. Hij heeft een passie voor het vertalen van complexe financiële concepten naar begrijpelijke taal.